Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příběh ortodoxního židovského chlapce, který odmítl sloužit armádě

Uriel Ferera je 19-ti letý chlapec z Be'er Sheva. Byl vychováván na hodnotách jako je sociální spravedlnost a mír. Nyní IDF oznámila, že je vězněn na dobu neurčitou za to, že odmítl sloužit v armádě. 

Když se před 19-ti lety Uriel Ferera narodil v Argentině, tedy v demokratické zemi v Jižní Americe, nikoho by tam nenapadlo kohokoliv soudit za levicové názory, nemluvě za to, že je někdo pacifista. 27. dubna v Izraeli - v zemi, která se s oblibou nazývá "jedinou demokracií na Blízkém východě" byl uvězněn za odmítnutí sloužit v izraelské armádě. Uriel, který pochází z ultra-ortodoxní rodiny z Be'er Sheva a byl jedním z prvních kdo podepsal dopis odmítající složit izraelské armádě (pozn. autora: k dnešnímu dni dopis podepsalo již 107 lidí).  Říká, že nesouhlasí s tím sloužit v izraelské armádě, protože vojenská služba v jakékoli podobě přispívá k násilí.
Urielovi Fererovi, který byl uvězněn u IDF pro odmítnutí sloužit v armádě, se podařilo zavolat své matce po několika dnech ve vězení. Toto jsou jeho zkušenosti jeho vlastními slovy:
 
     "V neděli v noci (27.dubna 2014), jsem šel do vězení 6 v Atlitu. Zprvu jsem odmítl dát si na sebe uniformu. Výsledek bylo, že jsem odešel bez oblečení kromě spodního prádla, ponožek a košile. Zpanikařil jsem a plakal - cítil jsem se hrozně. Nechtěl jsem si oblést vězeňskou uniformu, ikdyž mě dozorci řvali a srazili mě k zemi. Nemohl jsem vstát jak jsem se třásl. Jediné co jsem mohl udělat, bylo modlit se a recitovat žalmy.
     Oni mě fyzicky mlátili na vězeňské vyšetřovně Zde byl na mě byl vyvíjen tlak, abych si oblékl uniformu. Přes to všechno jsem se nepřestal modlit. Také se mi za to smáli a řekl mi ať se přestanu modlit, protože mě Bůh neslyší, protože je příliš zaneprázdněn a že mě ven nedostane. Tehdy jsem si uvědomil, že když takovým způsobem ponižují židovského chlapce, co asi dělají s palestinskými mladíky na jejich území.
     Bachaři jsou jako roboti. Necítí cizí bolest a dokonce měli radost, že jsem plakal. Takže nedávalo žádný smysl pokračovat v odporu a dohadovat s nimi. Tak jsem vzal vězeňskou uniformu ...
     Celé dny jsem bloudil v náboženských knihách. Nemohl jsem v noci spát. Neměl jsem chuť vstát další den ani se například jít osprchovat. Byl jsem nervózní celý den, studoval Tóru a neustále se modlil.
     Byl jsem jen na samotce na den a půl (za odmítnutí uniformy) a potom mě odvedli do sektoru C. Nyní mám kolem sebe další mladé kluky a žertuji s nimi. Můžeme číst noviny, je tu televize a můžeme poslouchat hudbu ... Vzal jsem si knihu z vojenské knihovny. O víkendech je tu atmosféra Šabatu. Četl jsem z Tóry a všichni jsme zpívali šábesové písně v jídelně."

 

Rozhovor s Urielem před nástupem do vězení:
Proč si odmítl vstoupit do armády?
Protože armáda porušuje lidská práva na okupovaných územích, armáda brání výkonu volebního práva palestinským občanů, kteří jsou na území pod izraelskou kontrolou. Řekl jsem si, že jakákoliv práce v armádě, i ta sebe jednodušší, slouží k legitimizaci jednání armády. Toto odmítám a protestuji a nechci být součástí jejich systému.
Nejsem líný muž. Požádal jsem o národní službu namísto tří let vojenské služby, ale nedovolili mi to. Požádal jsem o to výbor. Šel jsem tam s dvěma svědky a dosud nesouhlasili s tím abych sloužil národní služba místo vojenské služby (moje pozn.: národní služba je něco byla civilní služba v ČR).
Když mi říkají, že nelze udělat politickou dohodu s Palestinci a je nutné zabránit teroristickým útokům, odpovídám jim, že to jsme my kdo vyrábí naše nepřátelé, vyrábíme teroristy nenávistí ve svých srdcích. Oni nás nenávidí za to co jsem jim způsobili svou nenávistí. Vězníme je za ostnatými ploty a upíráme jim práva.
Co čekáte od 10-ti letého chlapce žijícího v takových podmínkách? Že nám jako dospělý bude nosit květiny? Těžko.
Vojáci neustále vytváří v lidech strach. Chodí kontrolovat domy. Volba je v našich rukou, můžeme věci změnit. Ale vláda nechce, ale lidé přece vědí kde se skrývá skutečný problém v této zemi. Je to chudoba a obtížná ekonomická situaci obyvatel. Vláda šíří strach mezi lidmi, živý drahou armádu a s zapomíná na ekonomické problémy.
Co se stane ve vězení?
Já znám příběhy několika chlapců co odmítli sloužit v armádě a byli za to vězněny. Mluvil jsem s pár z nich.
Budu prý ve vězení 20 až 30 dní a pak snad budu podmínečně propuštěn. Po 100 dnech od nástupu trestu můžu znovu před vojenský soud (výbor) a žádat o osvobození od vojenské služby.
Jaký je Váš vztah k vězení?
Podle informací od těch co byli již ve vězení tam jsou výkřiky a hrozby na běžném pořádku. Chovají se k vězňům jako k vojákům. Snaží se vytvářet v jejich srdcích strach.
Nevidím žádný smysl v tom, že do vězení musí i člověk ochotný sloužit národní službu. Stát znovu zbytečně utrácí za vodu, elektřinu, prádelnu a zařízení. Tři jídla denně. 8 dolarů denně na nákup telefonní karty a cukroví, případně i cigaret. Ve vězení za 30dnů dostanete 240 dolarů. Řadový voják dostává 300 dolarů. Kde je logika? Chlap jde do vězení, které stojí peníze jen proto, že chce sloužit národní službu na místo armády a chce díky ní přispívat společnosti.
Z toho mi je velmi smutno. Naštěstí mám kamarády co mi pomáhají během soudu.
Jak vaše matka tím vším prochází?
Je to těžké pro ní pochopit, že bude mít svého syna ve vězení jen proto, že to není násilník. Jen, protože nechce nikomu ublížit a naopak lidem pomoci. Bude mi volat každý den.
Opravdu je škoda ztrácet čas ve vězení, není to dobré pro nikoho jiného. Jsou to jen výdaje z daní občanů. Mám potenciál, absolvoval jsem střední školu a mám maturitní vysvědčení. Známky mám opravdu dobré. Jsem sociální aktivista. Pomáhal jsem jako dobrovolník dětem s problémy s učením, zejména v matematice. Začal jsem pomáhat své komunitě a moje sestra vaří na základní škole stravu pro seniory a bezdomovce v Yad Sarah prostřednictvím naší domácí synagogy.
Přeloženo z kosher webu informujícím o opozičních aktivtách v Izraeli. 

Autor: Jan Cemper | čtvrtek 24.7.2014 20:43 | karma článku: 12,38 | přečteno: 1067x
  • Další články autora

Jan Cemper

Okamurovo míchání ras

Předseda SPD Tomio Okamura v pátek na jednání během jednání o „návrhu na vyslovení nedůvěry vládě České republiky“ přednesl projev, ve kterém začal propagovat doslova nacistickou ideologii o míchání ras.

25.11.2018 v 22:22 | Karma: 22,45 | Přečteno: 1719x | Diskuse| Politika

Jan Cemper

„Švédští demokraté“ a jejich nacistické kořeny

Nyní je moderní kde koho nazývat neonacistou. Tu SPD Tomia Okamury, tu AfD, tu někoho jiného. Ne, tyto strany jsou silně populistické, nacionalistické, ale neonacistické nejsou.

11.9.2018 v 17:36 | Karma: 20,83 | Přečteno: 3582x | Diskuse| Politika

Jan Cemper

Poskytovatel rychlých půjček, manažer Argemy jako odborník na kulturu, to jsou lídři SPD

Myslíte si, že je to s touto republikou zlé a při pohledu například na celoživotního poslance Marka Bendu se vám dělá zle? S touto republikou může být ještě hůře.

2.10.2017 v 12:11 | Karma: 27,58 | Přečteno: 3345x | Diskuse| Politika

Jan Cemper

Hradní sbližování s ultrapravicí

Prezident Miloš Zeman v inauguračním projevu zmínil, že chce bojovat proti neonacistickým bojůvkám v ulicích.

2.12.2016 v 15:18 | Karma: 23,23 | Přečteno: 991x | Politika

Jan Cemper

Článek veřejně hanobící prezidenta republiky

Touto formou, v návaznosti na návrh zákona z dílny poslance Zdeňka Ondráčka (KSČM), bych chtěl napsat tento článek hanobící prezidenta republiky - dokud to jde. Pan "prezident" Zeman není můj prezident a je ostudou této republiky.

15.11.2016 v 16:43 | Karma: 32,44 | Přečteno: 1909x | Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

PŘEHLEDNĚ: Češi vyberou 21 europoslanců. Kandiduje i Mourek s mimozemšťany

26. dubna 2024  10:37

O křesla v Evropském parlamentu se na začátku června utká třicet uskupení. Podle průzkumu agentury...

Řecko Kyjevu PVO nedodá, potřebujeme ji sami, říká. Španělé pošlou jen rakety

26. dubna 2024  10:35

Španělsko ani Řecko nedodají Ukrajině systémy protivzdušné obrany, které Kyjev žádá k obraně před...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2240x
Narodil jsem se v roce 1986 a v současné době bydlím na Kolínsku. Snažím se propagovat etický způsob života k ostatním lidem (bez rasismu, homofobie, sexismu...) i zvířatům a přírodě (vegatariánství a ekologii) a také demokratické principy. Jsem administrátorem kampaně Proti projevům nenávisti. Dále se mj. podílím na projektu "S barvou ven", či ekologických aktivitách. Jsem řadový člen Strany zelených.